In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben wij vastgelegd wat wij onder extra ondersteuning verstaan en welke voorzieningen de school kan bieden, in aanvulling op het door het samenwerkingsverband omschreven niveau van basisondersteuning. Voor kinderen die structureel een onderwijsaanbod nodig hebben op een ander niveau dan de leeftijdsgroep, biedt de school een passend onderwijsaanbod, extra ondersteuning en/of begeleiding, gebaseerd op de mogelijkheden van de desbetreffende kinderen. Het aanbod, de ondersteuning en/of de begeleiding zijn gericht op een ononderbroken ontwikkeling van het kind. Dit geldt ook voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. De leerkracht evalueert in samenwerking met de Adviseur Onderwijs en Kwaliteit (AOK) periodiek of het aanbod het gewenste effect heeft en stelt de interventies zo nodig bij.
Voor kinderen die extra ondersteuning van een specialist buiten onze school krijgen, legt de school in een ontwikkelingsperspectief (OPP) vast hoe het onderwijs wordt afgestemd op de behoefte van het kind. Dit doen wij ook voor kinderen waarbij wij verwachten dat zij het functioneringsniveau (1F niveau) niet zullen behalen.
Op IKC De Edelsteen zien wij veel verschillen tussen de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Die verschillen zitten zowel in de mate van intelligentie, in het vak/de vakken waarin het kind een voorsprong heeft en in de leerstijl van een kind. Een passend aanbod is van belang en vraagt ook afstemming met de leerbehoefte van het kind. In het beleid kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben wij vastgelegd welke mogelijkheden in aanbod wij bieden.
Onze school is een dalton basisschool. Dat betekent dat wij grenzen hebben aan onze mogelijkheden. Wij kunnen niet alle kinderen een passende plek bieden. Voor ons staat het belang van het kind altijd voorop: elk kind heeft recht op een passende plek.