Wij doen er alles aan om een veilig leerklimaat te scheppen. Dit is de basis voor optimale ontwikkeling. De rol van de ouders is daarbij onmisbaar: een goede wisselwerking tussen kind, ouders en leerkracht is belangrijk en draagt bij aan een goede ontwikkeling van het kind.
Aan het begin van het jaar heeft u een startgesprek met de leerkracht van uw kind. Dit gesprek dient als kennismaking met de nieuwe leerkracht. We bespreken hierin wat uw kind nodig heeft voor de verdere ontwikkeling. Vanaf groep 5 is uw kind hierbij ook welkom. In de loop van het schooljaar heeft u een voortgangsgesprek over het functioneren van uw kind in de groep en over de resultaten. Tijdens het tweede voortgangsgesprek wordt het rapport besproken. Aan het eind van het schooljaar is er alleen een gesprek als dat wenselijk is.
Ouders informeren wij over de onderwijsontwikkelingen in onze school. Dit doen wij middels de nieuwsbrief, maar de directie staat ook tijdens rapportavonden in de aula om ouders te ontvangen en informatie te geven. Zij gaan dan met ouders in gesprek. Het onderwerp is steeds actueel (burgerschap, de nieuwe rekenmethode, ICT onderwijs, SWOT vragen voor het schoolplan etc.). Daarnaast zijn wij dit jaar begonnen met een ouderarena. Tijdens deze ouderarena gaat de directie in gesprek met ouders. Zij ontvangen de vragen van tevoren zodat zij zich kunnen voorbereiden. De leerkrachten worden uitgenodigd om hieromheen te zitten en aantekenen te maken. Zij nemen niet deel aan het gesprek. Ouders vonden het fijn om mee te kunnen denken en gehoord te worden. Leerkrachten waren enthousiast dat de ouders meedachten en betrokken waren. Doordat de leerkrachten notuleerden, bleef de informatie goed bewaard en konden zij hun collega's informeren over het gesprek. Wij hebben de inhoud van het gesprek ook gedeeld met de overige ouders. De input nemen wij mee bij onze onderwijsontwikkelingen. Dit doen wij ook met de resultaten van het oudertevredenheidsonderzoek. Feedback is erg belangrijk voor ons.
IKC de Edelsteen (onderwijs) werkt met een oudercommissie. Het doel van de OC is de schakel te zijn tussen ouders en de school om de ouderbetrokkenheid te verhogen en bijdrage te leveren aan de school brede activiteiten. Het doel van de klassenouder is hulp te bieden bij de organisatie van activiteiten binnen de groep.
Wat doet de Oudercommissie (OC) in de praktijk?
De OC speelt een belangrijke rol in het organiseren en coördineren van diverse activiteiten binnen en buiten de school, in samenwerking met de leerkrachten. Dit omvat onder andere excursies, vieringen, schoonmaak, ouderavonden, Kerst, Pasen, talentweken en de laatste schooldag.
Samenstelling en Vergaderingen
De OC bestaat uit 8 ouders en een directielid of leerkracht. Ouders die willen deelnemen aan de OC kunnen zich aan het begin van het schooljaar aanmelden. We streven naar vertegenwoordiging uit elke bouw (boven-, midden- en onderbouw). Bij teveel aanmeldingen wordt er geloot. De namen van de OC-leden worden in de nieuwsbrief aan het begin van het nieuwe schooljaar bekendgemaakt. De OC vergadert ongeveer vijf keer per jaar, waarbij een leerkracht of directielid aanwezig is.
De OC en de Medezeggenschapsraad (MR) vergaderen twee keer per jaar samen: één keer over het jaarplan en de jaaragenda van het komende schooljaar, en één keer bij de bespreking van het jaarverslag van het afgelopen schooljaar. Deze verslagen worden daarna op de website geplaatst.
Klassenouders
Elke klas heeft een klassenouder die verantwoordelijk is voor de organisatorische kant van activiteiten binnen de groep. Klassenouders coördineren en begeleiden ouders bij activiteiten, fungeren als aanspreekpunt voor ouders en koppelen activiteiten terug naar de OC.
Betrokkenheid en Verantwoordelijkheid
De OC staat dicht bij de ouders om maximale participatie van ouders, kinderen en school te bevorderen. Aan het begin van het schooljaar ontvangt de OC een lijst met activiteiten waarbij hulp nodig is. OC-leden volgen de aanwijzingen van het schoolteam tijdens activiteiten. Het schoolteam blijft eindverantwoordelijk voor alle activiteiten.
IKC De Edelsteen onderwijs werkt gericht aan een stip op de horizon. Met het onderwijsteam hebben wij geconcludeerd dat de dalton vaardigheden die de kinderen aangeleerd krijgen, vaak alleen ingezet worden op school. Wij zijn ervan overtuigd dat de kinderen de vaardigheden veel krachtiger kunnen inzetten als zij in de gehele leefomgeving de daltonvaardigheden inzetten. Hierbij hebben wij de ouders als educatief partner nodig. Vandaar dat wij een nieuwe stip op de horizon hebben geformuleerd.
De stip op de horizon:
Op IKC De Edelsteen zijn wij educatief partner met ouders en de kinderen, om vanuit ieders autonomie, samen onze gedeelde daltonvisie in de gehele leefomgeving te realiseren, waardoor kinderen zich volledig kunnen ontplooien.